Stavební pravidla dráhových automodelů, platná od 1. 1. 2015

 

Obsah – Stavební pravidla dráhových modelů SRC                                                                                                  

1. Charakteristika dráhových modelů    

2. Rozdělení kategorií                                    

3. Společná ustanovení                                

4. Specifikace motorů                                   

 

1. Charakteristika dráhových modelů SRC

Dráhové modely (mezinárodní označení SRC – Slot Racing Car) jsou modely automobilů konstruované pro provoz na speciálních autodráhách. Poháněny jsou elektromotory na stejnosměrné napětí do 16 V.

 

2. Rozdělení kategorií

2.1. Mezinárodní kategorie

…..

…..

…..

…..

 

2.2. Národní kategorie

…..

…..

…..

Formule 1 - modely vozů F1 z let 1975 - 1983                                                                 (1:20)

GT/24 - makety prototypů, sportovních a GT vozů, od r. 1980 včetně                              (1:24)              

MC/24 - makety  závodních vozů dle jmenovitého seznamu.. ...od r. 1980 včetně            (1:24, 1:25)

 

3. Společná ustanovení

3.1.   Kola modelu musí být opatřena pneumatikami z pružného materiálu.

3.2.   Přední kola modelu musí být otočná a jejich pneumatiky musí být černé barvy. Musí

         být umístěna kolmo k rovině dráhy (tolerance + –10 °) a dotýkat se dráhy – viz

         upřesnění.

         Upřesnění: Případné výjimky ze specifikace „předních kol“ jsou uvedeny přímo

         u pravidel jednotlivých kategorií.

3.3.   Model musí být vybaven  jedním vodítkem o maximální délce 25 mm, které při pohledu     

         na model shora nesmí přesahovat přední část karoserie.

3.4.   Měření světlosti modelu se provádí při přiléhajících sběračích vodítka („kartáčcích“).

3.5.   Do měření maximální šířky modelu se nezahrnuje upevnění karoserie odpovídající

         dané kategorii (např. hlavičky vhodných špendlíků).

3.6.   Karoserie musí být realisticky zpracována (slepena, vystřižena apod.), není dovolena

         úprava  tvaru a rozměrů. Je zakázáno použití přídavných aerodynamických  prvků,

         vyjma kategorií G7, G27, G27L. Přední „blatníky“ nemusí být u „průhledných“ karoserií  

         vystřiženy, ale při pohledu z boku musí být viditelný celý obvod pneumatiky. Upřesněno

         u pravidel jednotlivých kategorií.

3.7.   Model musí být realistickým způsobem barevně povrchově upraven včetně realistické-

         ho  barevného  provedení  různých detailů a dílů modelu. Všechna okna musí být prů-

         hledná. Světla mohou zůstat průhledná, ostatní plochy karoserie musí být nabarveny.

3.8.   Model musí být opatřen minimálně dvěma startovními čísly přiměřeného provedení a

         velikosti (provedení by mělo odpovídat typu automodelu, resp. jeho předloze).

         

        

3.9. Každý model musí být vybaven trojrozměrnou a barevně realisticky upravenou figurkou

         řidiče správného měřítka. Musí sestávat minimálně z  hlavy, horní části těla s pažemi

         a segmentem volantu. Musí být umístěna na správném místě. V případě potřeby je

         nutné zpracovat i náznak interiéru auta (modelu) tak, aby při pohledu shora nebyl

         viditelný motor ani podvozek. Případně upřesněno u pravidel jednotlivých kategorií.

3.10. Karoserie modelu musí zakrývat celý podvozek a model při pohledu shora musí být

         v celém půdorysu neprůhledný (výjimku mohou, u určitého typu karoserií, tvořit

         „světla“). 

3.11. Model musí být zhotoven takovým způsobem, aby svým zpracováním neohrožoval

         provoz na autodráze ani práci nasazovačů. Pro úpravu pneumatik a sběračů napětí se smí používat  pouze

         originální přípravky pro slot car a technický benzin.

3.12. Pro provoz modelů je zakázáno použití veškerého zařízení zvyšujícího napětí.

         Kondenzátory „filtrující napětí“ jsou povoleny. Může být upřesněno předem v pravidlech daného závodu.

3.13. Všechna „Společná ustanovení“ mohou být upřesněna přímo pravidly dané kategorie.

 

4. Specifikace motorů

          (V pravidlech jednotlivých kategorií je používáno následující označení skupin motorů.)

4.1.   Libovolné motory     

         Motory bez omezení (viz část 1. Charakteristika dráhových modelů SRC).

4.2.   Motory s keramickými magnety

         Motory s jedním párem keramických magnetů.

4.3.   Motory třídy G27

         Kotva musí být sériově vyráběna o označena štítkem „27“, průměr drátu 0,361 mm (27

         AWG), minimální délka jádra 11,17 mm. Ostatní díly motoru bez omezení.

4.4.   Motory třídy X12

         Povoleny jsou pouze motory třídy X12 s jedním párem keram. magnetů. Tj. uzavřený

         obal  typu  „C“  (minimální vnitřní rozměry: výška 14,2 mm, průměr 21,2 mm, délka 23,5

         mm,  výška 14,2 mm) a plastikové čelo. Kotva, strojně vinutá, musí být sériově

         vyráběna a označena štítkem „X12“, průměr drátu 0,287 mm (29 AWG), 50 závitů, 

         minimální délka jádra 12 mm, nesmí být převinuta. Je zakázáno upravovat průměr její

         hřídele (výjimka platí pro motory modelů kategorie ES G12). Musí být použity dva

         keramické magnety standardních rozměrů (délka 12,7 mm, tloušťka 3,8 mm, výška 14

         mm, vše v toleranci + –10 %).

         Je povoleno: vybrousit drážku do obalu a magnetu v místě styku se zadní hřídelí; pře-

         brousit vnitřní stranu magnetů; vzájemně kombinovat motory třídy X12.

4.5.   Motory třídy 16C

        Povoleny  jsou  motory  třídy 16C s  jedním párem keram. magnetů. Motor je totožný s

        motory třídy X12, liší se pouze kotvou. Kotva, strojně vinutá, musí být sériově vyrábě-

        na a označena štítkem „16C“, průměr drátu 0,320 mm (28 AWG), nesmí být převinuta.

        Je zakázáno upravovat průměr její hřídele.

        Je povoleno: vybrousit drážku do obalu a magnetu v místě styku se zadní hřídelí; pře-

        brousit vnitřní stranu magnetů; pružinky uhlíků osadit izolačními trubičkami; použít

        libovolné uhlíky i jejich pružinky; použít kablíky uhlíků; vzájemně kombinovat motory

        třídy 16C.

4.6.   Motory třídy 16D (Super 16D)

        Povoleny jsou motory třídy 16D (Super 16D) s jedním párem keram. magnetů a kluz-

        nými ložisky. Tj. uzavřený obal typu „D“ (minimální vnitřní rozměry: délka 23,5 mm,

        výška 15,2 mm, průměr 22,2 mm) a plastikové čelo. Kotva třídy 16D (Super 16D),

        strojně vinutá, musí být sériově vyráběna, průměry drátů: 16D 0,254 mm (30 AWG),

        Super 16D 0,320 mm (28 AWG), nesmí být převinuta. Je zakázáno upravovat  průměr

        její hřídele.

         Je povoleno: vybrousit drážku do obalu a magnetu v místě styku se zadní hřídelí; do

         obalu zhotovit závity pro upevnění motoru; zvětšit průměr otvoru pro průchod hřídele  

         motoru jeho čelem; pružinky uhlíků osadit izolačními trubičkami, použít libovolné uhlíky

         i jejich pružinky; použít kablíky uhlíků; vzájemně kombinovat motory třídy 16D (Super

         16D).

4.7.  Ostatní motory

        Motory pro některé kategorie mohou být specifikovány přímo v pravidlech dané 

        kategorie.

4.8.  Poznámka: Případné připájení ložiska k obalu motoru se nepovažuje za „tuning“

        (vylepšení), ale za povolenou údržbu. Pastorky lze pájet vždy.