Obsah – Stavební pravidla dráhových modelů SRC
1. Charakteristika
dráhových modelů
2. Rozdělení
kategorií
3. Společná
ustanovení
4. Specifikace
motorů
1. Charakteristika dráhových modelů SRC
Dráhové modely (mezinárodní označení SRC – Slot Racing
Car) jsou modely automobilů konstruované pro provoz na speciálních autodráhách.
Poháněny jsou elektromotory na stejnosměrné napětí do 16 V.
2.
Rozdělení kategorií
2.1. Mezinárodní
kategorie
…..
…..
…..
…..
2.2. Národní
kategorie
…..
…..
…..
Formule 1 - modely
vozů F1 z let 1975 - 1983 (1:20)
GT/24 - makety
prototypů, sportovních a GT vozů, od r. 1980 včetně (1:24)
MC/24 -
makety závodních vozů dle jmenovitého seznamu.. ...od
r. 1980 včetně (1:24, 1:25)
3.
Společná ustanovení
3.1. Kola modelu musí být opatřena pneumatikami
z pružného materiálu.
3.2. Přední kola modelu musí být otočná a jejich
pneumatiky musí být černé barvy. Musí
být umístěna
kolmo k rovině dráhy (tolerance + –10 °) a dotýkat se dráhy – viz
upřesnění.
Upřesnění:
Případné výjimky ze specifikace „předních kol“ jsou uvedeny přímo
u pravidel
jednotlivých kategorií.
3.3. Model musí být vybaven jedním vodítkem o maximální délce 25 mm,
které při pohledu
na model
shora nesmí přesahovat přední část karoserie.
3.4. Měření světlosti modelu se provádí
při přiléhajících sběračích vodítka („kartáčcích“).
3.5. Do měření maximální šířky modelu
se nezahrnuje upevnění karoserie odpovídající
dané
kategorii (např. hlavičky vhodných špendlíků).
3.6. Karoserie musí být realisticky
zpracována (slepena, vystřižena apod.), není dovolena
úprava tvaru a rozměrů. Je zakázáno použití
přídavných aerodynamických prvků,
vyjma
kategorií G7, G27, G27L. Přední „blatníky“ nemusí být u „průhledných“
karoserií
vystřiženy,
ale při pohledu z boku musí být viditelný celý obvod pneumatiky. Upřesněno
u pravidel
jednotlivých kategorií.
3.7. Model musí být realistickým
způsobem barevně povrchově upraven včetně realistické-
ho
barevného provedení různých detailů a dílů modelu. Všechna okna
musí být prů-
hledná.
Světla mohou zůstat průhledná, ostatní plochy karoserie musí být nabarveny.
3.8. Model musí být opatřen minimálně
dvěma startovními čísly přiměřeného provedení a
velikosti
(provedení by mělo odpovídat typu automodelu, resp. jeho předloze).
3.9. Každý
model musí být vybaven trojrozměrnou a barevně realisticky upravenou figurkou
řidiče
správného měřítka. Musí sestávat minimálně z hlavy, horní části těla s
pažemi
a segmentem
volantu. Musí být umístěna na správném místě. V případě potřeby je
nutné
zpracovat i náznak interiéru auta (modelu) tak, aby při pohledu shora nebyl
viditelný
motor ani podvozek. Případně upřesněno u pravidel jednotlivých kategorií.
3.10. Karoserie
modelu musí zakrývat celý podvozek a model při pohledu shora musí být
v celém
půdorysu neprůhledný (výjimku mohou, u určitého typu karoserií, tvořit
„světla“).
3.11. Model musí
být zhotoven takovým způsobem, aby svým zpracováním neohrožoval
provoz na
autodráze ani práci nasazovačů. Pro úpravu pneumatik a sběračů napětí se smí používat pouze
originální přípravky pro slot car a
technický benzin.
3.12. Pro provoz
modelů je zakázáno použití veškerého zařízení zvyšujícího napětí.
Kondenzátory
„filtrující napětí“ jsou povoleny. Může být upřesněno předem v pravidlech
daného závodu.
3.13. Všechna
„Společná ustanovení“ mohou být upřesněna přímo pravidly dané kategorie.
4.
Specifikace motorů
(V pravidlech jednotlivých
kategorií je používáno následující označení skupin motorů.)
4.1. Libovolné motory
Motory bez
omezení (viz část 1. Charakteristika dráhových modelů SRC).
4.2. Motory s keramickými magnety
Motory
s jedním párem keramických magnetů.
4.3. Motory třídy G27
Kotva musí být sériově
vyráběna o označena štítkem „27“, průměr drátu 0,361 mm (27
AWG),
minimální délka jádra 11,17 mm. Ostatní díly motoru bez omezení.
4.4. Motory třídy X12
Povoleny jsou pouze motory
třídy X12 s jedním párem keram. magnetů. Tj. uzavřený
obal typu
„C“ (minimální vnitřní rozměry:
výška 14,2 mm, průměr 21,2 mm, délka 23,5
mm, výška 14,2 mm) a plastikové čelo. Kotva,
strojně vinutá, musí být sériově
vyráběna a
označena štítkem „X12“, průměr drátu 0,287 mm (29 AWG), 50 závitů,
minimální
délka jádra 12 mm, nesmí být převinuta. Je zakázáno upravovat průměr její
hřídele
(výjimka platí pro motory modelů kategorie ES G12). Musí být použity dva
keramické
magnety standardních rozměrů (délka 12,7 mm, tloušťka 3,8 mm, výška 14
mm, vše
v toleranci + –10 %).
Je povoleno:
vybrousit drážku do obalu a magnetu v místě styku se zadní hřídelí; pře-
brousit
vnitřní stranu magnetů; vzájemně kombinovat motory třídy X12.
4.5. Motory třídy 16C
Povoleny jsou
motory třídy 16C s jedním
párem keram. magnetů. Motor je totožný s
motory třídy X12, liší se pouze kotvou.
Kotva, strojně vinutá, musí být sériově vyrábě-
na a označena štítkem „16C“, průměr
drátu 0,320 mm (28 AWG), nesmí být převinuta.
Je zakázáno upravovat průměr její
hřídele.
Je
povoleno: vybrousit drážku do obalu a magnetu v místě styku se zadní
hřídelí; pře-
brousit vnitřní stranu magnetů;
pružinky uhlíků osadit izolačními trubičkami; použít
libovolné uhlíky i jejich pružinky;
použít kablíky uhlíků; vzájemně kombinovat motory
třídy 16C.
4.6. Motory třídy 16D (Super 16D)
Povoleny jsou motory třídy 16D (Super
16D) s jedním párem keram. magnetů a kluz-
nými ložisky. Tj. uzavřený obal typu
„D“ (minimální vnitřní rozměry: délka 23,5 mm,
výška 15,2 mm, průměr 22,2 mm) a
plastikové čelo. Kotva třídy 16D (Super 16D),
strojně vinutá, musí být sériově
vyráběna, průměry drátů: 16D 0,254 mm (30 AWG),
Super 16D 0,320 mm (28 AWG), nesmí být
převinuta. Je zakázáno upravovat průměr
její hřídele.
Je povoleno:
vybrousit drážku do obalu a magnetu v místě styku se zadní hřídelí; do
obalu
zhotovit závity pro upevnění motoru; zvětšit průměr otvoru pro průchod
hřídele
motoru jeho
čelem; pružinky uhlíků osadit izolačními trubičkami, použít libovolné uhlíky
i jejich
pružinky; použít kablíky uhlíků; vzájemně kombinovat motory třídy 16D (Super
16D).
4.7. Ostatní motory
Motory pro některé kategorie mohou
být specifikovány přímo v pravidlech dané
kategorie.
4.8. Poznámka: Případné připájení
ložiska k obalu motoru se nepovažuje za „tuning“
(vylepšení),
ale za povolenou údržbu. Pastorky lze pájet vždy.